*

Ο ΠΛΗΡΗΣ ΚΟΣΜΟΣ & Η ΥΛΗ  /  ΤΟ ΑΜΕΣΟ (ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΟ) ΣΥΝΟΛΟ & Η ΖΩΗ

Σκέψεις από την αρχή και για την αρχή...  Γη

***                                                                                 comet

* ΑΡΧΙΚΗ |     | ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ |     | ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΟΥ! |     | ΚΟΣΜΟΣ & ΖΩΗ |     | ΚΟΣΜΟΣ & ΥΛΗ

*

ΓΝΩΣΗ & ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ     |     ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΣΤΡΟΦΗ     |     ΑΝΘΡΩΠΟΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΑ     |     ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ

header message

ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΗ

 

 

Για σκεπτόμενους δημιουργικά!

 

 

ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ  1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  | 

- 3 -

Η Θ Ι Κ Η   Θ Ε Ω Ρ Ι Α

ΤΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ

ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑ / ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ / ΑΜΕΡΟΛΗΨΙΑ / ΑΥΤΟΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ  /  ΕΠΙΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΓΝΟΙΑΣ

 

 

 

Καμία διδασκαλία για τον τρόπο συμπεριφοράς και για την πορεία της ζωής δεν είναι ειλικρινής και απαλλαγμένη από συμφέροντα όταν αυτή δεν συνυπολογίζει την αρνητική πλευρά της ζωής, την πραγματικότητα που μας εξαναγκάζει σε λάθη και την αναγκαιότητα της συνύπαρξης μειονεκτημάτων και πλεονεκτημάτων.

Ο άνθρωπος, για ν’ αποφύγει την αναρχία, την αβεβαιότητα, την απόγνωση, την απαισιοδοξία, την αδικία, τον εγωκεντρισμό, τα οποία επιτρέπει μία πλευρά της πραγματικότητας και η ατέλειά του, οδηγείται στο άλλο άκρο. Να δημιουργεί ηθικές αξίες και πρότυπα ζωής βασισμένος σε μία μονόπλευρη, εξυπηρετική και υπεραπλουστευμένη θεώρηση για τη ζωή και την πραγματικότητα. Κλείνει τα μάτια του από συμφέρον και από φόβο για τις αλήθειες που αποθαρρύνουν και γελοιοποιούν τις εγωκεντρικές δραστηριότητές του. Με συνέπεια αυτές οι αξίες να μην είναι λιγότερο εγωκεντρικές, ανθρωποκεντρικές και παρανοϊκές, απ’ όσο θα ήταν αν βασιζόταν στην αντίθετη απαισιόδοξη θεώρηση για τη ζωή και την πραγματικότητα. Έτσι φθάνει να ορίζει τελικούς σκοπούς για τη φύση και την ανθρώπινη ιστορία, να πιστεύει σε μεταθανάτιους κόσμους, ότι η αξιοποίηση της ζωής εξαρτάται μόνο από έξω της και από το μέλλον, ότι η ζωή υπάρχει χωρίς την ύλη. Έτσι αποδίδει στο Θεό επιθυμητές δυνατότητες και δραστηριότητες, καταφεύγει σε θεωρίες περί αγάπης και ελπίδας, εξηγεί την αναγκαιότητα των κακών και όσα τον τρομάζουν με αντίθεους και κακά πνεύματα, πιστεύει ότι ο κόσμος δημιουργήθηκε μόνο γι’ αυτόν, ότι ο ίδιος ενεργεί σαν ανεξάρτητο μέρος του, τιμωρεί πολύ σκληρά μεμονωμένες πράξεις και πολλά άλλα. Με τέτοια φαντασιόπληκτη, αποσπασματική, μεροληπτική και προσποιητή ηθική φθάνει στο άκρο να προβάλλει το πρότυπο της απεριόριστης φιλανθρωπίας, της καταδίκης κάθε αντίθετης πράξης και άποψης και σε πρότυπα ζωής ουτοπικά. Μπορούν να αντιδράσουν πολύ σκληρά, να γελοιοποιήσουν, να προσβάλλουν, να τιμωρήσουν κάποιον που αμφισβητεί το Θεό και την ηθική τους, αλλά να κλείνουν τα μάτια και να ανέχονται την τρομερή καθημερινή αδικία, που συμβαίνει γύρω τους με τους χειρότερους τρόπους.

Θα έπρεπε να μην πράττουμε ποτέ το κακό, να μη χάνουμε ποτέ τη λογική μας, ν’ ανεχόμαστε απεριόριστα, να τους ευχαριστούμε όλους και να βοηθάμε σε όλες τις περιπτώσεις, εάν δεν υπήρχαν οι άπειροι λόγοι κι αιτίες που μας οδηγούν στο κακό. Η ίδια πράξη δεν αρμόζει σε όλους τους χώρους, τις στιγμές και για όλους τους αποδέκτες. Η ίδια καλή πράξη υπό άλλες περιστάσεις δεν είναι η πρέπουσα. Γίνεται άδικα, αναποτελεσματικά και με ανεπιθύμητες συνέπειες. Αντιθέτως, η ίδια κακή πράξη μπορεί να γίνεται δίκαια και εκεί που αρμόζει. Ο άνθρωπος εκ των πραγμάτων δεν μπορεί ούτε πρέπει (εκ της λογικής) να συμπεριφέρεται μόνο καλά ή μόνο κακά προς τους άλλους. Μη συγχέουμε το «θα έπρεπε» με το «πρέπει». Πολλά θα έπρεπε να πράττουμε και να μην πράττουμε εάν τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Όταν η ηθική παραβλέπει και αγνοεί την πραγματικότητα, τότε δεν μπορεί ν’ αποφύγει τη σύγκρουση μαζί της και με την εμπειρία. Η ανθρώπινη λογική δεν μπορεί να αγνοήσει την πραγματικότητα και να αρκείται σε υπερβολικές και ουτοπικές απόψεις περί του «καλού», εξαιτίας της αδυναμίας να είμαστε πάντοτε καλοί και του φόβου μήπως τροφοδοτήσουμε το «κακό». Ο καλός πρέπει να είναι πριν απ’ όλα δίκαιος και αυτό δεν είναι δυνατό χωρίς τον ειλικρινή, αμερόληπτο και δημιουργικό στοχασμό και χωρίς την επιθυμία να αναδείξει, να υπερασπίσει και να αναζητήσει την αλήθεια.

Εάν κάποιος είναι πολύ ευαίσθητος στην αδικία και στη δυστυχία των άλλων, τότε πρέπει να βάλει μέσα στον τρόπο ζωής του τον προβληματισμό για την αδικία, τη δυστυχία, το νόημα της ζωής και την αναζήτηση της αλήθειας. Αν είναι τόσο πολύ ευαίσθητος, θα πρέπει να είναι και πολύ σκληρός με όλους εκείνους που έχουν στον τρόπο ζωής τους το ψέμα, την απάτη, την εκμετάλλευση ανθρώπων, την εξυπηρέτηση των σκοπών τους ακόμα και με την ατυχία των άλλων. Δεν πρέπει να παραξενεύει το φαινόμενο του ανθρώπου, που μιλάει για την αγάπη, το Θεό, για την αξία της ανθρώπινης ζωής, που με τη συμπεριφορά του δεν βλάπτει, αντιθέτως βοηθάει, αλλά αυτός μπορεί να είναι ο χειρότερος του κόσμου και αν δεν είναι να γίνει!

Να είμαστε καλοί με επίγνωση πως συμπεριφέρεται και διανοείται ένας κακός και έτοιμοι να αντιδράσουμε με γενναιότητα και σκληρότητα όταν χρειαστεί. Όχι καλοί από ανοησία και από δειλία. Επιθυμούμε την ειρήνη, την αρμονική συμβίωση, να επιλύνουμε τα προβλήματα με λογικό και φιλήσυχο τρόπο. Με ποιους όρους, όμως; Με ποιους σκοπούς και δραστηριότητες; Ποια ειρήνη, όταν βλαπτόμαστε, όταν η αδικία θεριεύει, όταν η αλήθεια φυλακίζεται, όταν η ζωή πολλών συνανθρώπων θυσιάζεται για τα φιλόδοξα σχέδια κάποιων ισχυρών, όταν επιβάλλονται ανόητες αξίες και πολλαπλασιάζονται οι αιτίες των διαφωνιών και των συγκρούσεων; Επιθυμούμε την ειρήνη χωρίς αδικία, εκμετάλλευση, καταπίεση, αυταπάτες και παράλογους όρους. Μόνο που ερχόμαστε στον κόσμο και βλέπουμε τόση αδικία, βιαιότητα, ανισότητα, παραλογισμό, δυστυχία και εγωισμό γύρω μας δεν πρέπει να το συζητάμε πόσο αξιόπιστες είναι πολλές από τις πολιτικοκοινωνικές απόψεις που παπαγαλίζουν ή μας προβάλλουν.

 

 

 

 

*

 

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗΕΠΟΜΕΝΗ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

 

 

 

 

 

© copyright Κώστας Γ. Νικολουδάκης

Επιμέλεια-Σχεδίαση  2004 - 2016

 

Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ                     http://www.kosmologia.gr                      ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ

ΤΗΣ

 ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ SITE

clock

Καλύτερη εμφάνιση σε ανάλυση 1024x768px | οθόνη τουλάχιστον 17" | codepage windows-1253 (Greek) | IE v.6.0 +