*

Ο ΠΛΗΡΗΣ ΚΟΣΜΟΣ & Η ΥΛΗ  /  ΤΟ ΑΜΕΣΟ (ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΟ) ΣΥΝΟΛΟ & Η ΖΩΗ

Σκέψεις από την αρχή και για την αρχή... Γη

***                                                                                 comet

* ΑΡΧΙΚΗ |     | ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ |     | ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΟΥ! |     | ΚΟΣΜΟΣ & ΖΩΗ |     | ΚΟΣΜΟΣ & ΥΛΗ

*

ΓΝΩΣΗ & ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ     |     ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΣΤΡΟΦΗ     |     ΑΝΘΡΩΠΟΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΑ     |     ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ

header message

ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΗ

 

 

Για σκεπτόμενους δημιουργικά!

 

 

ΜΗΝ ΠΕΙΣ ΟΤΙ ΔΕΝ ΗΞΕΡΕΣ...

ΑΠΟΨΕΙΣ ΜΕ ΔΥΝΑΜΗ

Θέλεις να μάθεις περισσότερα για τη Φιλοσοφία; Πόσο χρήσιμη στη ζωή μας είναι η Φιλοσοφία;

ΦΥΓΗ από τα ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ με ΕΞΥΠΝΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ

Σκέψεις και αποσπάσματα για την ανθρώπινη συμπεριφορά και για το ρόλο της ζωής μέσα στον ευρύτερο κόσμο, όπως είχαν συγκεντρωθεί πριν από την τελική διατύπωση του βιβλίου: Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΘΙΚΗ ΤΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ (με τις αιώνιες αξίες και σε σύζευξη με τη σκέψη) ISBN 978-960-93-6089-0 | ©2014

 

 

"Είμαι έτοιμος να πιστέψω ότι αν ερευνούσαμε πιο βαθειά τις ατέλειες της γλώσσας, που θεωρείται το όργανο των γνώσεών μας, το πιο μεγάλο μέρος των αμφισβητήσεων θα έπεφταν μόνες τους και ο δρόμος για τη γνώση και ίσως για την ειρήνη θα ήταν πολύ πιο ανοιχτός για τους ανθρώπους, όσο δεν είναι ακόμα" 

                                   JOHN LOCKE (1632-1704)

 

 

Αναρωτήθηκες πόσα λες και κάνεις καθημερινά με 100% βεβαιότητα, ενώ αυτά είναι πιο αμφίβολα από φιλοσοφικές θεωρίες; Για τα θεολογικά και τα φιλοσοφικά ζητήματα έχουν γραφτεί ανυπολόγιστοι τόνοι χαρτιού και επί πολλούς αιώνες μέχρι σήμερα. Πιστεύεις ότι χρειαζόταν να γραφτούν όλα αυτά για να βρεθούν μερικές απαντήσεις, που μέχρι σήμερα θεωρούνται έξω από το πεδίο της Επιστήμης και υποβαθμίζονται σαν άσχετες από τα καθημερινά μας προβλήματα; Μάλλον δεν σκέφτηκες σοβαρά την περίπτωση, το νόημα και ο προορισμός της ζωής να χρειάζονται τη βλακεία (το ξεκίνημα από το μηδέν και το κατέβασμα των πιθήκων από τα δέντρα) ώστε τα "θηρία" να νοιάζονται υπερβολικά για την ύπαρξή τους, να αποκτούν εμπειρίες και για να βρίσκουν αφορμές για δράση...*ΣΧΟΛΙΟ

Οι πιο μεγάλες ανοησίες του ανθρώπου φυσικά αποκαλύπτονται με τις πιο απλές σκέψεις. Γι' αυτό και είναι "μεγάλες" ανοησίες και εμποδίζουν την ειρήνη, τη δικαιοσύνη, την κατανόηση και την καλή διάθεση ανάμεσα στους ανθρώπους. Η σημαία, ο εθνικός ύμνος, το θρησκευτικό δόγμα, η μορφή της εξουσίας, η αυτοκρατορία, οι συσχετισμοί των δυνάμεων, το τεχνολογικό επίτευγμα, οι θεσμοί, τα έθιμα, οι εορτές όλα θα ξεπεραστούν ! Αυτό μπορεί να καθυστερήσει, μπορεί να γίνει αθόρυβα ή να χυθεί πολύ αίμα, όμως δεν μπορεί να μη συμβεί. Όσα είχαμε συνηθίσει επί σειρά ετών και τα θεωρούσαμε αναλλοίωτα, έρχεται κάποια μέρα και ανατρέπονται. Μερικές φορές με εύκολο και ήσυχο τρόπο, ενώ κάποτε δεν μπορούσε να το επιτύχει κανένας με τις μεγάλες του προσπάθειες. Έως τότε, δεν μπορούσαμε να φανταστούμε πως θα συμβεί αυτό, υπολογίζαμε μόνο τις παρούσες συνθήκες και αποκλείαμε την ανατροπή. Δεν πρέπει να ξαφνιαζόμαστε και να βρισκόμαστε απροετοίμαστοι.

Μερικές από τις κατευθυντήριες απόψεις για την πορεία της ζωής και για τις αξίες της είναι προκαθοριστικές για την απόδοση, την επιτυχία και την εξέλιξη του ανθρώπου σε όλους τους χώρους και σε όλες τις δραστηριότητές του. Οι κατευθυντήριες απόψεις και οι εσωτερικές αξίες για την πορεία της ζωής μέχρι σήμερα υποβαθμίζονται και αντιμετωπίζονται σαν μεταφυσικά ζητήματα, διότι δεν ευνοούν τα σχέδια, τις επιθυμίες και τους στόχους των φιλόδοξων και των "υλιστών" ανθρώπων... Αν ακόμα δεν το κατάλαβαν, μάλλον έρχεται ο καιρός που θα το καταλάβουν : Υπάρχει και η νομική διάσταση στο φαινόμενο να καλλιεργούμε ψεύτικες ιδέες και να συντηρούμε μεγάλα ψέματα με την πρόφαση, ότι δεν απαντά η Επιστήμη.

 

 

Ο άνθρωπος, για ν’ αποφύγει την αναρχία, την αβεβαιότητα, την απόγνωση, την απαισιοδοξία, την αδικία, τον εγωκεντρισμό, τα οποία επιτρέπει μία πλευρά της πραγματικότητας και η ατέλειά του, οδηγείται στο άλλο άκρο. Να δημιουργεί ηθικές αξίες και πρότυπα ζωής βασισμένος σε μία μονόπλευρη, εξυπηρετική και υπεραπλουστευμένη θεώρηση για τη ζωή και την πραγματικότητα. Κλείνει τα μάτια του από συμφέρον και από φόβο για τις αλήθειες που αποθαρρύνουν και γελοιοποιούν τις εγωκεντρικές δραστηριότητές του. Με συνέπεια αυτές οι αξίες να μην είναι λιγότερο εγωκεντρικές, ανθρωποκεντρικές και παρανοϊκές, απ’ όσο θα ήταν αν βασιζόταν στην αντίθετη απαισιόδοξη θεώρηση για τη ζωή και την πραγματικότητα. Έτσι φθάνει να ορίζει τελικούς σκοπούς για τη φύση και την ανθρώπινη ιστορία, να πιστεύει σε μεταθανάτιους κόσμους, ότι η αξιοποίηση της ζωής εξαρτάται μόνο από έξω της και από το μέλλον, ότι η ζωή υπάρχει χωρίς την ύλη. Έτσι αποδίδει στο Θεό επιθυμητές δυνατότητες και δραστηριότητες, καταφεύγει σε θεωρίες περί αγάπης και ελπίδας, εξηγεί την αναγκαιότητα των κακών και όσα τον τρομάζουν με αντίθεους και κακά πνεύματα, πιστεύει ότι ο κόσμος δημιουργήθηκε μόνο γι’ αυτόν, ότι ο ίδιος ενεργεί σαν ανεξάρτητο μέρος του, τιμωρεί πολύ σκληρά μεμονωμένες πράξεις και πολλά άλλα. Με τέτοια φαντασιόπληκτη, αποσπασματική, μεροληπτική και προσποιητή ηθική φθάνει στο άκρο να προβάλλει το πρότυπο της απεριόριστης φιλανθρωπίας, της καταδίκης κάθε αντίθετης πράξης και άποψης και σε πρότυπα ζωής ουτοπικά. Μπορούν να αντιδράσουν πολύ σκληρά, να γελοιοποιήσουν, να προσβάλλουν, να τιμωρήσουν κάποιον που αμφισβητεί το Θεό και την ηθική τους, αλλά να κλείνουν τα μάτια και να ανέχονται την τρομερή καθημερινή αδικία, που συμβαίνει γύρω τους με τους χειρότερους τρόπους.

Προβλήματα για τα οποία δεν έχουμε καμία σκέψη πως να τα επιλύσουμε ή δεν μπορούμε εύκολα να τα επιλύσουμε, τα αφήνουμε έξω από τη συζήτηση και έξω από τους σχεδιασμούς μας ή τα υποβαθμίζουμε εύκολα, εκστομώντας ότι είναι "άσχετα" ζητήματα. Όπως, τους στρατιωτικούς εξοπλισμούς των εχθρικών κρατών, τις μαζικές κακές συνήθειες, το φυσικό τέλος της ζωής, την αυταρχική εξουσία ή την οικονομική δύναμη μερικών ομάδων, τα παραδοσιακά ήθη, όπως εκείνα που επιβάλλουν ανόητες διακρίσεις στους ανθρώπους, το ρόλο των άστρων που παρατηρούμε στο σκοτεινό ουρανό, τις πιθανότητες μίας γενικής καταστροφής από μία θεομηνία, το άδικο και απρόσμενο χαμό των συνανθρώπων, τα φιλοσοφικά ζητήματα για την ύπαρξη του θεού και για το ρόλο του, τις λανθασμένες επιλογές της πλειοψηφίας, την τρελή συμπεριφορά των λογικών ανθρώπων, την οικονομική ανισότητα, την καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος και την όποια παρενέργεια από τη ρυπογόνο δράση μερικών ισχυρών ομάδων, την εξάρτηση της κοινωνικής ισορροπίας και της ανάπτυξης από τις ξένες παραγωγές και πηγές, τις επιπτώσεις της φτώχειας στην καθημερινή ζωή του ανθρώπου, τις επιπτώσεις της κοινωνικής ανισότητας και των διακρίσεων στην ανθρώπινη ψυχή κ.λπ.

Αφού τέτοια προβλήματα δεν λύνονται καθόλου ή δεν λύνονται γρήγορα και χωρίς μεγάλο κόστος, τότε οι διανοούμενοι και οι επιστήμονες σκαρφίζονται έξυπνες, όμορφες, επιβλητικές, συμβιβαστικές ή αληθοφανείς θεωρίες, τις οποίες προβάλλουν με την εκδοτική δραστηριότητά τους, με συνεντεύξεις, σε συνεργασία με έντυπα περιοδικά και με όλα τα μέσα ενημέρωσης, μέχρι που διδάσκονται στα Πανεπιστήμια και καταλήγουν στη δυναμική σκέψη, εκείνων που αγωνίζονται για την εφαρμογή των ιδεών ή από τον επαγγελματικό ρόλο τους. Νέα επαγγέλματα επινοούνται, αλλά και μεγάλες προσδοκίες καλλιεργούνται στην κοινωνία από τις μεγάλες συνεργασίες, οι οποίες εκπροσωπούνται και εξυπηρετούνται από τα κράτη...

Πολλά από τα ζητήματα και τα προβλήματα τα οποία θέτουμε είναι μέρη ενός άλλου ευρύτερου ή πρέπει να βασιστούν σε κάποιες άλλες απαντήσεις. Σε πολλές περιπτώσεις, ο τρόπος προσέγγισης του ζητήματος και ο περιορισμός της συζήτησης γύρω από το προκαθορισμένο είναι εσφαλμένος και δεν μπορούμε να αναμένουμε μία αξιόπιστη λύση του προβλήματος. Δεν έχει νόημα να στοχαστούμε πολύ χωρίς να εμπλέξουμε ορισμένα άλλα ζητήματα, τα οποία κάποιοι ξεχωρίζουν ή θεωρούν χωρίς άμεση σχέση. Χρειάζεται να βρεθούν και να ξεριζωθούν οι αιτίες που κάνουν την ανθρώπινη ζωή δυστυχισμένη και την κοινωνία άδικη και όχι να λυθούν περιστασιακά τα προβλήματα. Πολλές μεγάλες αλήθειες και σοφές απόψεις είναι γνωστές από παλαιότερα. Ωστόσο μειώνουν τη σημασία τους για τη ζωή, με την αιτιολογία, ότι αυτές δεν οδηγούν σε άμεση επίλυση ορισμένων προβλημάτων και δεν αποδίδουν τίποτε στην πράξη και με το πρόσχημα ότι δεν υπάρχουν επιστημονικές λύσεις και απαντήσεις. Μέγα λάθος και ψέμα! Όταν όμως οι ίδιοι που υποβαθμίζουν το ρόλο της σκέψης και της ηθικής στη ζωή αναλάβουν μεγάλες ευθύνες και αποκτήσουν αξιώματα, τότε αντιλαμβάνονται τις μεγάλες δυσκολίες και ζητούν την υπομονή μας. Τα μεγάλα σχέδιά τους δεν προχωράνε και ζητούν να κατανοήσουμε, ότι οι λύσεις δεν επιτυγχάνονται από τη μία μέρα στην άλλη. Κοροϊδεύουν όχι μόνο εμάς τους "γραφικούς", που μιλάμε για λύσεις από διαφορετική πορεία και μέσα από ζητήματα τα οποία φαίνονται άσχετα με την κοινωνική πραγματικότητα και με τα καθημερινά μας προβλήματα, αλλά και τους ταλαίπωρους που ελπίζουν από εκείνους! Οι λύσεις δεν έρχονται ούτε μετά από χρόνια. Συχνά, όταν έρχονται είναι ήδη αργά ή προκαλούν παρενέργειες με πιο δυσεπίλυτα προβλήματα...

Πέρα από την άγνοια και την αδιαφορία του συνηθισμένου ανθρώπου, υπάρχει και ένας αντίθετος λόγος, που δεν προβάλλονται τα φιλοσοφικά ζητήματα, που δεν αναδεικνύονται οι απλές διαπιστώσεις για το νόημα της Ζωής και κακολογούνται οι εσωτερικές αναζητήσεις. Είναι ο φόβος μήπως ελαττωθεί ή χαθεί η εκτίμηση από άλλες αξίες που μας έχουν διδάξει ή από τα ανόητα πρότυπα που ρίχνονται σαν δίχτυα στον ανυποψίαστο κόσμο για να τον αρμέξουν οικονομικώς. Τα φώτα έξω στο σκοτάδι προσελκύουν πολλά πετούμενα. Όπως οι χρυσοθήρες σε παρθένα γη, έχουν βρει την κοινωνία και την προσωπική ζωή αθωράκιστη από ηθικές αξίες και την εκμεταλλεύονται αδίστακτα.

 

Τι νόημα έχουν οι αριθμοί, η οικονομική ανάπτυξη, το μεγάλο εισόδημα, ο υλικός πλούτος, όταν ο φίλος σε προδίδει, το παιδί σου πέφτει θύμα εμπόρων ναρκωτικών και ανώμαλων, ο γείτονας απειλεί τη ζωή σου, το ταξίδι αναψυχής γίνεται τραγωδία, ο περίπατος περιπέτεια, όταν δημιουργούμε περισσότερη έχθρα, οι συνεργάτες είναι αναξιόπιστοι, όταν η απληστία μεγαλώνει και η αλητεία εξαπλώνεται, όταν τα πράγματα που είχαν προβληθεί σαν τα τελειότερα αποδεικνύονται στην πορεία το ίδιο ανεπαρκή, απρόβλεπτα ζημιογόνα, όταν η τροφή και το νερό σε δηλητηριάζουν, όταν οι πολιτικές και οι θρησκευτικές διαφορές προκαλούν συγκρούσεις, όταν το κράτος αδυνατεί να ανταπεξέλθει και να επιτύχει την ισορροπία και την κοινωνική ευημερία. Χρειάζεται να σκεφτούμε σοβαρά το ρόλο του ηθικού προσανατολισμού (στη ζωή των πολιτών) για την οικονομία μιας χώρας και για την οικονομική ανάπτυξη και να ξεπεράσουμε μία από τις τελευταίες μεγάλες προκαταλήψεις, που ξεκινούν από την απερίσκεφτη αντίληψη των διαχωριστικών ορίων στις επιστήμες. Να σταματήσουμε να θεωρούμε ρεαλισμό, την επιπόλαιη αντίληψη των πραγμάτων και την υπερεκτίμηση των ικανοτήτων μας.

 

Αν οι στοχασμοί και η γνώση γύρω από τα μεγάλα φιλοσοφικά ζητήματα δεν αποφέρουν χρήματα και δεν επιλύνουν τα πιο άμεσα καθημερινά προβλήματα αυτό δεν σημαίνει ότι είναι άσχετα από εκείνα και μικρότερης σημασίας. Μία άποψη και μόνο (π.χ. θρησκευτική) μπορεί να οδηγεί τον άνθρωπο σε αφάνταστες πράξεις και συμπεριφορές, όπως και η έλλειψή της. Οι απόψεις, οι βέβαιες γνώσεις μας, οι αμφιβολίες, οι αξιολογήσεις μας προκαθορίζουν ένα μεγάλο αριθμό από επιθυμίες, δυνατές συμπεριφορές, πράξεις και αντιδράσεις στην καθημερινή ζωή και τις συντηρούν (στις προσωπικές σχέσεις, στις συνεργασίες μας, στην ανατροφή των παιδιών κ.λπ.). Οι μεγάλες γενικές αλήθειες και η άγνοια για ορισμένα ζητήματα μπορεί να μη φαίνονται πως συνδέονται με τα προβλήματα και με τις δυνατότητες της καθημερινής ζωής. Όμως, συνδέονται αδιάλειπτα και παντού και με τον πιο αφάνταστο τρόπο, που τον αποκαλύπτει η εμπειρία. Παρόμοια, όπως συνδέεται διαρκώς και παντού ο Θεός με τη ζωή μας.

Όλα γύρω μας μπορούν ν’ αλλάξουν, να γίνουν αντίθετα απ’ όσα είχαμε συνηθίσει και βασιστεί. Από τις εποχές του έτους και την τροχιά του πλανήτη και πολύ πιο εύκολα η κοινωνική πραγματικότητα και η προσωπική  ζωή. Οι εσωτερικές αρχές για να ζήσουμε είναι αναγκαίες για όλες τις πραγματικότητες και τις εμπειρίες. Όπως και να γίνει η πραγματικότητα γύρω μας, όπου και να βρεθούμε δεν θα πάψουμε να χρησιμοποιούμε τη διάνοια μας, να χρειαζόμαστε την αλήθεια, τη βεβαιότητα, τη σωστή πληροφόρηση και θα θέλαμε ν’ αναγνωρίζουμε τους αξιόπιστους συνανθρώπους και να προδιαγράψουμε την καλή τύχη μας.

Ακόμα και οι αυτονόητες έννοιες, όπως η βιολογική υγεία, η σωματική ισχύς, η ηλικία δεν εκφράζουν σταθερές, προκαθοριστικές ή απομονωμένες δυνατότητες στα πράγματα και δεν υπάρχουν ανεξάρτητα από την εσωτερική και διανοητική ζωή. Πολύ συχνά χάνουν το νόημά τους από την ύπαρξη πολλών άλλων δυνατοτήτων της πραγματικότητας, που οδηγούν σε αφάνταστους τρόπους αποσταθεροποίησης και ανατροπής, παρά τη γνώση και την προσπάθειά μας να επιτύχουμε τους στόχους μας. Κατά παρόμοιο τρόπο, που η γνώση για τη καλή διατροφή μπορεί να ακυρώνεται από τη χρήση φυτοφαρμάκων και άλλων τεχνικών μεθόδων στην παραγωγή των προϊόντων.

 

 

Η Ηθική και η Λογική μπορούν με την επεξεργασία των εννοιών, χωρίς ιδιαίτερες γνώσεις, να οδηγήσουν σε αδιέξοδο και αυτοανατροπή πολλές αξίες, σκοπούς, τρόπους ζωής, ευφυείς θεωρίες και νόμους. Τελικά, ο εγωκεντρισμός και η αδικία συνδέονται έτσι άμεσα με την άγνοια, την πλάνη, την επιπολαιότητα και τη μεροληψία, που, ακόμα και ένας άθεος μπορεί να πιστέψει στη δύναμη της Ηθικής και στην ανωτερότητα των εσωτερικών αξιών. Αν εμείς δεν είμαστε σε θέση ν’ απαντήσουμε στις δικαιολογημένες απορίες μας και να βρούμε τη λύση σ’ ένα πρόβλημα ή μια άλλη λύση από αυτήν που έχουμε δώσει, με αυτήν την αδυνατότητά μας δεν πρέπει να δικαιολογούμε τη θέση μας και να θεωρούμε ορθές τις προκαταλήψεις μας. Η σημασία που αποδίδουμε στην πολιτική δραστηριότητα, στους ηθικούς κανόνες και στην εξέλιξη του πολιτισμού δεν πρέπει να είναι υπερβολική και ανθρωποκεντρική.

 

Λίγες απλές εμπειρικές διαπιστώσεις θα ήταν αρκετές, για να καταλάβουμε πως είμαστε παρασυρμένοι μέσα στη δίνη των αισθήσεων, για να προσανατολιστούμε εσωτερικά, ν' αναγνωρίσουμε τη σχέση της σκέψης με όλη τη συμπεριφορά, την αναγκαιότητα της ατέλειας και επομένως για να βρούμε τη βάση των αληθινών ηθικών αρχών. Χωρίς θεωρίες και υποθέσεις, χωρίς παραπομπές και χωρίς φανταστικά σενάρια...
 

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΛΟΙΠΟΝ Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ  ΟΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΙΑΣΤΡΕΒΛΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΝΑ ΖΕΙ ΜΕ ΑΥΤΑΠΑΤΕΣ ΚΑΙ ΣΑΝ ΑΞΙΟΛΥΠΗΤΟΣ. ΜΑΛΛΟΝ ΑΝΤΙΘΕΤΑ, Η ΑΠΟΥΣΙΑ ΑΥΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΖΩΗ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΝΑ ΥΠΕΡΕΚΤΙΜΑΕΙ ΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΒΕΒΑΙΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΤΟΥ.

 

 

 

Καθημερινά από το στόμα όλων των ανθρώπων ακούγονται πολλές επιπόλαιες και αβάσιμες σκέψεις, οι οποίες μπορούν να χαρακτηριστούν κυριολεκτικά παρανοϊκές, αλλά συνήθως τις προσπερνάμε αδιάφορα, εκτός εάν τύχει να συνομιλούμε μαζί τους και να έχουμε κάποια διαφωνία. Στην τελευταία περίπτωση, τα κρούσματα παρανοϊκών σκέψεων πολλαπλασιάζονται και όχι σπάνια προκαλούν έντονες συναισθηματικές καταστάσεις. Από πελάγη ευτυχίας μέχρι ορμητικό μίσος που παρασύρει σε εγκληματικές ενέργειες. Τα λάθη, τις ασάφειες, τις κατανοητές αρλούμπες σε κάθε απόσπασμα του λόγου, τις ηλίθιες εκτιμήσεις δεν θα τα διαπιστώσουμε μόνο στους αγράμματους. Θα τα διαπιστώσουμε και στους πιο μορφωμένους, οι οποίοι συνήθως από θέση ισχύος και με την ασπίδα των δημοσίων σχέσεων και του μορφωτικού επιπέδου μπορούν να πείθουν, να παραπλανούν και να κατευθύνουν την κοινή γνώμη. Μόνο που οι τελευταίοι, μπορούν να φλυαρούν, να εκφράζονται με πλούσιο λεξιλόγιο και με εντυπωσιακό ύφος και να φέρνουν σε δύσκολη θέση τους συνομιλητές τους. Η σκέψη μπορεί να εμφανίζεται με τις πιο απίθανες και τις πιο εντυπωσιακές ικανότητες, όπως οι βιολογικοί οργανισμοί μπορούν να προσαρμόζονται στις πιο απίθανες και διαφορετικές συνθήκες. Η ικανότητα στη σκέψη και στην έκφραση δεν συμπίπτει με κατανόηση και αξιοπιστία. Η πολυμάθεια, η εμπειρία, η ειδίκευση, η ευχέρεια λόγου, προκαλούν το θαυμασμό και έχουν δύναμη επιβολής της άποψης. Δεν αποτελούν όμως αποδειχτικά στοιχεία για την αλήθεια και για την καλύτερη προσέγγιση στη γνώση. Ούτε η ίδια η γνώση δε εξασφαλίζει το αλάθητο, ενώ αντιθέτως, η γνώση μπορεί να μας κάνει να λέμε περισσότερα από όσα πραγματικά γνωρίζουμε, ακόμα και να ξεχνούμε!  Αν λέμε περισσότερα απ’ όσα πραγματικά γνωρίζουμε, αυτό επιτρέπεται όχι μόνο από την άγνοια αλλά και από τη γνώση, η οποία είναι πάντοτε ελλιπής και μπορεί να χρησιμεύει για εξωδιανοητικούς σκοπούς και έτσι όπως μας βολεύει.

 

"Θεωρίες" και ακόμα χειρότερα, φαντασιώσεις, είναι όλα εκείνα που γράφονται και λέγονται καθημερινά για τις ανθρώπινες σχέσεις και τα προβλήματα της κοινωνίας, αφήνοντας εκτός σκέψης τα δεδομένα τα οποία θεωρούν αναπόφευκτα και μη δυνάμενα να αλλάξουν εύκολα. Θρησκευτικές φαντασιώσεις, όνειρα και φαντασιώσεις για παντοδυναμία, ανεξαρτησία και υπεροχή, φαντασιώσεις και δελεαστικές θεωρίες για τις σχέσεις μεταξύ των δύο φύλων, φαντασιώσεις και σενάρια για την καλυτέρευση της ανθρώπινης ζωής και τόσες πολλές φαντασιώσεις, χωρίς να σκεφτούν την σκληρή εσωτερική πραγματικότητα της ανθρώπινης ανοησίας. Φυγή από τα προβλήματα με έξυπνες θεωρίες! Επειδή το παρελθόν έχει συσσωρεύσει πολλές τρελές σκέψεις και απόψεις, οι οποίες έχουν αποβλακώσει την κοινωνία και έχουν προκαλέσει μεγάλη δυστυχία, στις ηλεκτρονικές σελίδες θα βρείτε μόνο τις σκέψεις και τα επιχειρήματα, με τα οποία θα φανούν συνολικά η ανοησία του ανθρώπου και οι πιο μεγάλες αυταπάτες του.

 

Πίσω από τις περισσότερες ανθρώπινες δραστηριότητες και αποφάσεις, οι οποίες εμφανίζονται σαν να προέκυψαν με αμερόληπτη λογική βρίσκεται το συναίσθημα και η προσωπική διάθεση. Ακόμα, οι πιο έξυπνοι και οι πιο μορφωμένοι άνθρωποι, σε αυτόν εδώ τον πλανήτη, δεν σκέφτονται ανεπηρέαστα από εντυπώσεις  και από τα συναισθήματά τους! Με μερικά πειράματα, εύκολα θα διαπιστώσουμε το ρόλο των εντυπώσεων που προκαλούν οι εικόνες, οι ήχοι, οι όποιες κινήσεις και οι αόρατοι συνειρμοί σκέψεων στη λήψη μίας απόφασης, στο σχηματισμό της άποψης και στο πως θα εκτιμήσουν  και αν θα κατανοήσουν, αυτοί οι οποίοι θεωρούνται οι πιο ειδικοί και η γνώμη τους ακούγεται με θρησκευτική πίστη. Περιστασιακά κάθε άνθρωπος, αντιλαμβάνεται αυτό το φαινόμενο ενός μορφωμένου ανθρώπου, που μπορεί να μιλάει όπως ο πιο ψύχραιμος, επιμένει σαν προγραμματισμένος, που κάνει απίστευτα λάθη και που δεν μπορείς να τον αντιμετωπίσεις όταν διαφωνήσεις, διότι καταφέρνει πολύ καλά να συνδυάζει τη σκέψη με την ικανότητα έκφρασης.

Τα καθημερινά λάθη της σκέψης που ανακοινώνουμε, είναι τόσα πολλά που έχουμε συνηθίσει και τα προσπερνάμε αδιάφορα για να μη χάνουμε το χρόνο μας και για να μην προκύψει κάποια διένεξη. Το ότι η ημιμάθεια είναι αναγκαίο κακό, που χαρακτηρίζει φυσιολογικά όλους τους ανθρώπους μέχρι και τους πιο σοφούς, δεν το καθιστά ακίνδυνο και αβλαβές φαινόμενο, παρά μόνο τυχαία. Η βιαστική εκτίμηση και βεβαιότητα, το λάθος μέσα στη σκέψη και η πλάνη μπορεί σε μία στιγμή να προκαλέσουν θάνατο, έγκλημα αλλά και πολύ γέλιο. Δεν προκαλούνται μόνο εξωτερικές συνέπειες. Μόνοι μας μπορούμε να γελάσουμε, όπως και να αποκτήσουμε διάθεση για αυτοκτονία. Μερικά από αυτά τα λάθη και τις πλάνες επαναλαμβάνονται πιο συχνά ή αποτελούν μόνιμες σκέψεις και απόψεις μας. Πολλά από τα λάθη μας δεν τα αναγνωρίζουμε διότι πραγματικά μπορεί να αποτελούν λογικές σκέψεις. Όμως, η ανθρώπινη λογική όχι μόνο δεν εξασφαλίζει το αλάθητο, αλλά αντιθέτως κατασκευάζει μισές αλήθειες και σκέψεις που θα ήταν καλύτερα να μην τις κάνουμε. Την ψυχή χωρίς τη σκέψη, κοιτάξτε ποια είναι στα ζώα. Τη "σκέψη" χωρίς ψυχή, κοιτάξτε πως είναι στα κομπιούτερ. Εάν τα κομπιούτερ αποκτούσαν ψυχή θα ήταν το ίδιο τρελά με τον άνθρωπο, όσο και αν εκτελούν λογικές πράξεις.

 

☼ Για τη σκέψη χωρίς πράξη, έχουμε ακούσει ότι είναι άχρηστη. Για την πράξη χωρίς σκέψη και χωρίς καλή γνώση κοιτάξτε τη ζωή και ρωτήστε το Θεό ! Τη δύναμη εξωτερικευμένη με σάρκα, ταχύτητα και χρήμα την αντιλαμβάνεται και ένας πίθηκος. Τη δύναμη της σκέψης την αντιλαμβανόμαστε εμμέσως από την αδυναμία να την ελέγξουμε και από τις εξωτερικευμένες συνέπειες αυτής της αδυναμίας. Την αδυναμία ελέγχου της σκέψης δεν μπορεί να την αντιληφθεί κάποιος το ίδιο εύκολα, αφού ακόμα και τότε με αυτή την αδυναμία ελέγχου της σκέψης, ο άνθρωπος πάλι μπορεί να προκαλεί συνέπειες και να αλλάζει τα πράγματα και τη ζωή του. Ο επιπόλαιος και αισθησιοκρατικός άνθρωπος βλέπει τα πράγματα περισσότερο θεωρητικά, αποσπασματικά και φαντασιόπληκτα απ’ όσο πιστεύει. Γι’ αυτό παραγνωρίζει την απροσδιοριστία τους, την αστάθεια, τις λεπτομέρειες και τη σχετικότητά τους. Από τη στιγμή, που η συμπεριφορά ενός ζώου σταματάει να ρυθμίζεται και να προσδιορίζεται αποκλειστικά από τις πληροφορίες των αισθητηρίων οργάνων του, αναπόφευκτα η νόηση κάνει σκέψεις που διαστρεβλώνουν την αντίληψη της περιβάλλουσας πραγματικότητας, όπως την εμφάνιζαν πιο άμεσα οι αισθήσεις. Σχεδόν όλες οι δραστηριότητες του ανθρώπου και η διάθεσή του δημιουργούνται και επηρεάζονται διαρκώς από τις πληροφορίες της μνήμης του και από τις σκέψεις του πάνω στις πληροφορίες αυτές. Και όχι μόνο αυτό, αλλά ως το σημείο να συμπεριφέρεται και να ενεργεί περισσότερο επηρεασμένος από το έσω του παρά από εκείνα, τα οποία αντιλαμβάνεται πραγματικά έξω του. Η σκέψη αναπόφευκτα εισαγάγει το σφάλμα, τη φαντασία, τη μεροληψία, τη βιαστική βεβαιότητα, την ασυνέπεια, τον παραλογισμό, μέχρι του σημείου να μην υπολογίζονται τα πραγματικά δεδομένα των αισθητηρίων οργάνων και να μη ξεχωρίζουμε τι προήλθε πραγματικά από την εμπειρία μας. Έτσι, μαζί με τις λογικές σκέψεις και μαζί με την πραγματική εμπειρία, διαμορφώνονται και συντηρούνται απόψεις, οι οποίες δεν θεμελιώνονται στην εμπειρία ή δεν προήλθαν από τη δική μας προσωπική εμπειρία. Αντιθέτως, στη σκέψη σχηματίζονται απόψεις, οι οποίες συγκρούονται με την εμπειρία...

 

Η "φυσιολογική παράνοια" που μπορεί εύκολα να διαπιστωθεί σε όλους τους ανθρώπους αποτελεί το πιο αδύνατο σημείο για να ξεκινήσει όποιος επιθυμεί, ένα ιδεολογικό πόλεμο σε όσους εκφράζουν απόψεις με μεγάλη αυτοπιστία, μέχρι του σημείου να επιθυμούν να μας λύσουν τα προβλήματα. Ιδιαίτερα σκληρά πρέπει να αντιμετωπιστούν αυτοί που με την κοινωνική θέση τους, με τα αξιώματά τους και με τη δημόσια δράση τους συντηρούν τις πιο ανόητες απόψεις, προβάλλουν τις δικές τους ανόητες ιδέες ή φθάνουν στο σημείο να εξαπατούν και να χρησιμοποιούν συνειδητά την ανοησία και την άγνοια των συνανθρώπων τους. Θα έπρεπε να διστάζουν να μιλήσουν, για να μη χάσουν την αξιοπιστία τους. Θα μπορούσε να κυκλοφορεί μία φιλοσοφική εφημερίδα, όπου θα καταγράφονται, θα αναλύονται και θα σχολιάζονται οι λόγοι, οι συζητήσεις και οι ιδέες των δημόσιων προσώπων, με σκοπό την εκπαίδευση της ανθρώπινης σκέψης και τη διερεύνηση των σκέψεων παράλληλα με την ενημέρωση και τη ψυχαγωγία του αναγνώστη. Οπωσδήποτε, στις σελίδες αυτού του εντύπου θα χρειαστεί και περισσότερος χώρος για γελοιογραφίες.

Είναι φυσιολογικό, ένα σκεπτόμενο ζώο να επικεντρώνει την προσοχή και τη σκέψη του στα αισθητά πράγματα και να επιδιώκει την εξασφάλισή του. Όμως το φυσιολογικό δεν ενισχύει τη φιλοσοφία του, την εγωκεντρική λογική του και τις σχετικές αξίες του. Η εμπειρία και η λογική σκέψη δεν ενισχύουν τις απόψεις του επιπόλαιου και αφιλοσόφητου ανθρώπου, όπως είναι οι επιπόλαιες και συμφεροντολογικές απόψεις για τη μυϊκή δύναμη, την οικονομική δύναμη, τη στρατιωτική δύναμη, την επέκταση της χώρας, η καθαρότητα της φυλής, η διατήρηση της αυτοκρατορίας, η διατήρηση της κομματικής εξουσίας, η επιβίωση του έθνους, η συνέχεια της οικογενειακής παράδοσης, η επιβίωση της εταιρείας, η διαιώνιση του είδους, η εξάπλωση της θρησκείας κ.λπ. ΑΝΤΙΘΕΤΩΣ, η φυσιολογική κατάσταση της "προσγειωμένης ζωής" επιβεβαιώνει την ατέλειά του ανθρώπου, την άγνοιά του, το αδιέξοδό του, τη μικρότητά του, τη διαστρεβλωμένη άποψη του για τον κόσμο, ΤΗΝ ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΤΗΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ ΔΥΝΑΜΗΣ και την αρχέγονη πίστη των φιλοσόφων για τη σύγκρουση του ανθρώπου με το Θεό. Ο ώριμος άνθρωπος μεθυσμένος από τα όνειρά του, παρασυρμένος από τις εξωτερικές δυνατότητές του  και με τη μεροληπτική λογική του υποβαθμίζει το ρόλο της σκέψης στη ζωή, υπερεκτιμάει τις ικανότητές του και υπερβάλλει στις επιδιώξεις του.

 

 

  ► ΒΛΑΚΕΙΑ: Ο περιορισμός της σκέψης και της γνώσης (άγνοια), η βεβαιότητα με ελλιπή γνώση (ευπιστία, επιπολαιότητα), η έλλειψη επίγνωσης και αυτογνωσίας, η μεροληπτική σκέψη και λογική, η προσκόλληση στα επιμέρους υλικά πράγματα (υλισμός), η θεοποίηση φθαρτών, προσωρινών και σχετικών πραγμάτων (ειδωλολατρία, προσωπολατρία, σχετικές αξίες), η αδιαφορία και η άγνοια για όσα δεν βρίσκονται μέσα στα δεδομένα των αισθήσεων (ασυνειδησία, αναισθησία) και η συμπεριφορά που προκαλείται με αυτή την άγνοια, την πλάνη και τη μεροληψία (εγωκεντρισμός). Η εσωτερική αρχή της αδικίας που προκαλείται με την εξωτερίκευση. Η βλακεία είναι μεταδοτική, όπως το γέλιο. Δείκτης ευφυίας με διαγνωστικά τεστ είναι όπως το μέγεθος της μυϊκής δύναμης μετρημένο σε όργανα. Οι δείκτες δεν εξασφαλίζουν ότι οι δυνάμεις μας θα εφαρμοστούν τη στιγμή που θα χρειαστούν ούτε με τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Η βλακεία χρειάζεται για να αποκτάει νόημα η ζωή, για να αναλώνεται η έμβια ύπαρξη σε ανούσιες σχέσεις, για να νομίζει ότι η πραγματικότητα είναι εκείνη που εξυπηρετεί τους σκοπούς της και για να πιστεύει πως κάνει κάτι σημαντικό. Η βλακεία είναι φυσιολογικό χαρακτηριστικό της ζωής.

 

 

ΑΠΟΡΙΑ: Με τόσο άφθονη πληροφόρηση και με τόσες πολλές ειδήσεις τις οποίες ποτέ δεν θα μπορούσαμε να φανταστούμε και ούτε θα τις αναμέναμε και οι άνθρωποι εξακολουθούν να λένε τις πιο μεγάλες βλακείες και μάλιστα επιστρατεύοντας όλα τα επιχειρήματα και μέχρι φανατισμού;*ΣΧΟΛΙΟ 

 

Αφού, η τρομερή επιπολαιότητα του ανθρώπου, οι αυταπάτες του και η ανόητη συμπεριφορά δεν μπορούν να διωχτούν ποινικά και πρέπει να τα ανεχόμαστε, η καταγραφή των ιδιαίτερων περιπτώσεων από τη βλακεία του ανθρώπου ας αποτελέσει μία καταγγελία των σκεπτόμενων, των συγκρατημένων και των αδικημένων προς τον ιστορικό του μακρινού μέλλοντος! Αυτό που καθιστά τους πολιτικούς και τους αρχηγούς πιο υπεύθυνους για τα χάλια της κοινωνίας και πρέπει να προκαλεί μεγάλη αγανάκτηση είναι η ανοχή και η χρησιμοποίηση των ελαττωμάτων του ανθρώπου για τα δικά τους σχέδια και τις προσωπικές φιλοδοξίες τους. Το πιο απαισιόδοξο είναι ότι για όλα τα ελαττώματα του πολιτισμού μας, για τις δυσκολίες στην ειρηνική συνύπαρξη και για τα προβλήματα που βασανίζουν τους ανθρώπους δεν ευθύνονται μόνο οι ηγέτες!

 

Εξ' αιτίας του εγωισμού, της παράνοιας και της βλακείας των προγενέστερων τα παιδιά θα συναντήσουν ατελείωτα εμπόδια στην κοινωνία ανοχής που τους αποκρύπτουν ! 

 

Τη μεροληπτική και φοβερή λογική του ανθρώπου μπορεί κάποιος ν’ ακούσει σε μία από τις κινηματογραφικές ταινίες «Ράμπο»: «Όταν σκοτώσεις έναν άνθρωπο είσαι τρελός και δολοφόνος, όταν σκοτώσεις έναν λαό τότε είσαι κατακτητής και ήρωας!» Αν και η παραπάνω σκέψη δεν χρειάζεται να συμπληρωθεί, θα ήθελα να προσθέσω με κάποια υπερβολή : " Όταν ένας άντρας έβγαζε μια γυναίκα στο πεζοδρόμιο για να πουλήσει την ομορφιά της λεγόταν μαστρωπός και νταβατζής. Όταν ξεπουλάς την πατρίδα σου και διαφημίζεις τις ομορφιές της τότε λέγεσαι ευεργέτης και επιχειρηματίας και ο νόμος σε ευλογεί ".  Οι άνθρωποι για να διασώσουν την περιουσία τους, για να κοιμούνται ήσυχοι και για να περπατούν με το κεφάλι ψηλά είναι έτοιμοι να επιβάλλουν τις σκληρότερες ποινές για τα πιο μικρά αδικήματα και ν’ αναδείξουν σε ήρωες τους δολοφόνους, τους κακοποιούς, τους αναίσθητους και τους απατεώνες.

 

 

αρχική σελίδα επόμενη σελίδα

 

 

 

 

 

Κοιτάξτε ακόμα: ΛΟΓΟΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΚΑΚΟΙ  |  ΗΘΙΚΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ  |  ΕΓΩΙΣΜΟΣ & ΠΑΡΑΝΟΙΑ  |  Η ΗΘΙΚΗ ΒΑΣΗ  |

 Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΓΝΟΙΑ  |  ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΖΩΗ  |  ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ  |  Η ΗΘΙΚΗ ΒΑΣΗ  |  ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ  |

 ΜΗ ΛΕΣ ΔΕΝ ΗΞΕΡΑ  |  ΗΘΙΚΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ  | ΓΝΩΣΗ & ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ

 

γνώση χωρίς ηθική είναι άσκοπη και παραπλανητική...

 

 

 

 

© copyright Κώστας Γ. Νικολουδάκης

Επιμέλεια-Σχεδίαση  2004 - 2014

 

Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ                     http://www.kosmologia.gr                      ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ

ΤΗΣ

clock

Καλύτερη εμφάνιση σε ανάλυση 1024x768px | οθόνη τουλάχιστον 17" | codepage windows-1253 (Greek) | IE v.6.0 +