*

Ο ΠΛΗΡΗΣ ΚΟΣΜΟΣ & Η ΥΛΗ  /  ΤΟ ΑΜΕΣΟ (ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΟ) ΣΥΝΟΛΟ & Η ΖΩΗ

Σκέψεις από την αρχή και για την αρχή...  Γη

***                                                                                 comet

* ΑΡΧΙΚΗ |     | ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ |     | ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΟΥ! |     | ΚΟΣΜΟΣ & ΖΩΗ |     | ΚΟΣΜΟΣ & ΥΛΗ

*

ΓΝΩΣΗ & ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ     |     ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΣΤΡΟΦΗ     |     ΑΝΘΡΩΠΟΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΑ     |     ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ

header message

ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΗ

 

 

Για σκεπτόμενους δημιουργικά!

 

ΕΠΑΝΩ

 

 

Σελ. 1 από 5

Θέλεις  να  Γνωρίσεις  ή  να  Ονειροπωλήσεις;

ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ

image

religion and reliability 

Πολλά από όσα πράττουμε καθημερινά  βασίζονται σε γνώσεις, για τις οποίες εμείς δεν έχουμε εξακριβώσει την αξιοπιστία τους και τα χρονικά όρια της ισχύος τους. Ο τρόπος ζωής και η επιτέλεση κάποιων σκοπών μας δεν διευκολύνονται πάντοτε από την πολλή αναζήτηση και οι διαθέσεις μας κυριαρχούν στη γνωστική μας δραστηριότητα. Σε αυτή την περίπτωση, η χρησιμότητα της γνώσης προέχει από τη θεωρητική βεβαιότητά μας. Διαφορετικά θα χρονο­τριβούσαμε απεριόριστα και θα ήμασταν διαρκώς μέσα στην αμφιβολία.

Αυτός είναι και ο συνηθισμένος αντίλογος, που μας αντι­παραθέτουν κάποιοι, για να δικαιολογήσουν τον εφησυχασμό τους και την αποστροφή τους για την εσωτερική αναζήτηση και το διάβασμα. Έτσι λ.χ. για έναν άνθρωπο που λατρεύουμε, ρέπουμε να αγνοήσουμε και να αμφι­σβητήσουμε όσα αρνητικά ακούσουμε γι’ αυτόν και να διατηρήσουμε τη διαμορφωμένη βεβαιότητά μας. Όταν ο γιατρός μας πει τη διάγνωσή του και τη θεραπευτική αγωγή, εμείς συνήθως θεωρούμε χρήσιμο να την ακολουθήσουμε και όχι να ζητήσουμε αποδείξεις και αναλυτικές εξηγήσεις. Εάν χρειαστεί, αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να ζητήσουμε την άποψη και άλλων γιατρών.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, στις οποίες δεν αναζητάμε την αξιοπιστία της γνώσης  - για τον ένα ή για τον άλλο λόγο -  και βασιζόμαστε χωρίς επαρκή γνώση, έχουμε την άμεση ή αστόχαστη βεβαιότητα, την οποία ονομάζουμε πίστη ή εμπιστοσύνη. Όταν αυτή η άμεση βεβαιότητά μας είναι για την ορθότητα της άποψης, τότε την πίστη τη λέμε καλή, ενώ αντιθέτως τη λέμε κακοπιστία. Η πίστη μπορεί να αποδειχθεί εύστοχη ή το αντίθετο και να κατευθύνει την επιστημονική γνώση. Ωστόσο δεν παύει να είναι μια βεβαιότητα βιαστική και με ανεπαρκή γνώση.

Η πίστη χωρίς όριο και αμφιβολία είναι αντίθετη προς την αναζήτηση και επιφέρει σύγχυση. Αντιθέτως, η εξέλιξη της γνώσης και η αναζήτηση με σκοπό τη βεβαιότητα δημιουργεί τη βεβαιότητα μέσα από την εξακριβωμένη γνώση. Περιορίζει ολοένα περισσότερο το χώρο της πίστης και αφήνει εκτός πραγματικότητας όποιον δεν μπορεί να ακολουθήσει τα βήματά της και επιμένει να διατηρεί μια αβάσιμη πίστη, που η επιστήμη έχει δώσει τη θέση της σε μια γνώση με λογική βεβαιότητα. Η αντίθεση της άκοπης, βεβιασμένης και πρόχειρης βεβαιότητας με τη φιλοσοφική και επιστημονική αναζήτηση είναι καθαρή. Υπό αυτήν την έννοια, η μεγάλη μας διαφορά με τη θρησκεία επι­κεντρώνεται στην παραπάνω γενική αντίθεση. Αυτή μας επιβάλλει να αμφισβητούμε, να απορρίπτουμε και να μην υπολογίζουμε τις απόψεις, τις διαπιστώσεις και τις μυθοπλασίες, οι οποίες ξεφεύγουν από τα όρια της λογικής ή προσδιορισμένης βεβαιότητας και πολύ περισσότερο όταν έρχονται σε σύγκρουση με την εμπειρία.

 

 ινδικόεβραϊκόβουδιστικόισλαμικόχριστιανικό

 

Οι μεγάλες γνωστές θρησκείες, ο Χριστιανισμός, ο Μουσουλ­μανισμός, ο Βουδισμός, ο Ινδουϊσμός, ο Κομφουκιανισμός, όπως και μερικές άλλες μικρότερες, βασίζονται σε ιστορικά γεγονότα, σε μαρτυρίες και σε διδασκαλίες φιλοσόφων και σπουδαίων ανθρώπων, που επηρέασαν την τότε κοινωνική πραγματικότητα και βρήκαν από τότε συνεχιστές. Οι διδασκαλίες τους διαδόθηκαν  προφορικά, γράφτηκαν, μεταφράστηκαν, διορθώθηκαν, αναλύθηκαν,  εξελίχθηκαν, επιβλήθηκαν, υπο­στηρίχθηκαν  με  τη συνεισφορά νεότερων στοχαστών και μαθητών και τα βιβλία που τις περιέχουν θεωρούνται ιερά. 

Μία πρώτη ανάγνωση των αρχαίων θρησκευτικών διδασκαλιών αρκεί, για να διαπιστώσουμε την ελάχιστη επιστημονική γνώση εκείνων των διδασκάλων και την παράδοση στην άγνοια με αντάλλαγμα την αυταπάτη της εξασφάλισης και της βοήθειας από μία φανταστική υπεράν­θρωπη ύπαρξη. Ο λόγος τους περιστρέφεται υπερβολικά γύρω από την ανθρώπινη ύπαρξη και τις κοινωνικές σχέσεις, ενώ η επιστημονική γνώση είναι ανύπαρκτη. Αυτό δείχνει πως η ανάγκη για ειρηνική συμβίωση, δικαιοσύνη, προστασία και για τη διασφάλισή τους οδηγεί τους ανθρώπους να διατυπώνουν ηθικές εντολές και κανόνες και για να έχουν ισχύ, επιστρατεύουν συγκινητικά και όμορφα λογοτεχνικά σχήματα, απειλές, υποσχέσεις για ανταμοιβές, προνοητικές απαντήσεις για τους αμφισβητίες και τους ανυ­πάκουους, μύθους, παραδείγματα, ακόμα και το ψέμα. 

μαγικά κόλπα

 Ειδικά οι δύο μεγαλύτερες θρησκείες της Γης, επέτυχαν να συσκοτίσουν την ηθική σημασία της γνώσης και της διάνοιας και πως αυτά από μέσα μας επηρεάζουν διαρκώς την πορεία της ζωής. Η εξήγηση γι’ αυτό το ιστορικό φαινόμενο της υποβάθμισης βρίσκεται στον αισθησιο­κρατικό προ­σανατολισμό του ανώριμου ανθρώπου και στη μεγάλη άγνοια για τη σχέση της αόρατης διανοητικής δραστηριότητας και των αισθήσεων με τις δυνατότητες της ανθρώπινης ζωής.

Το πιο αδύνατο σημείο ειδικά αυτών των μεγάλων θρησκειών ήταν εξ’ αρχής και ολοφάνερα, η υποβάθμιση του ρόλου της γνώσης, της εμπειρίας και του στοχασμού για τη ζωή. Ενώ η καθημερινή ζωή μας, η σχέση μας με τους άλλους ανθρώπους και η συμπεριφορά μας ρυθμίζονται και επηρεάζονται διαρκώς από τις διανοητικές πράξεις μας. Η ίδια αυτή η υποβάθμιση επέτρεψε την αναβάθμιση εκείνων των τοπικών κοινωνικών γεγονότων και έθρεψε την παράνοια και τη φαντασιοκοπία για πολλούς αιώνες. Διδασκαλίες τόσο φτωχές σε γνώση, με επιπόλαιη άποψη για τον προορισμό της ζωής επί της Γης, περιφρονητικές για την εμπειρία, οι οποίες προβλήθηκαν με υπεροψία σαν την τελειότερη αλήθεια, σαν θεόπνευστη και ιστορική μαρτυρία και είχαν την απαίτηση να ανυψώσουν ηθικά τον άνθρωπο ως δια μαγείας, με την εξυπηρέτηση συμφερόντων και παραβλέποντας την αδυναμία τους! Δεν αντανακλά καθόλου τη νοημοσύνη, ενώ αντιθέτως αποτελεί ένα κακό σημάδι διανοητικής τύφλωσης, ισχυρο­γνωμοσύνης, μισαλλοδοξίας, αμάθειας και εγωισμού, ότι οι περισσότεροι κάτοικοι του πλανήτη Γη, ακόμα και στην ψηφιακή εποχή μας, εκείνοι απηχούν ένα κοινά αποδεκτό "πακέτο" απόψεων και απαντήσεων -για το ρόλο της ζωής στο Σύμπαν και στη Γη, για την ψυχή και την συμπεριφορά του ανθρώπου και για ένα πλήθος φιλοσοφικών και επιστημονικών ζητημάτων- με τη Χριστιανική ή τη Μουσουλμανική θρησκεία τους. Ιδιαίτερα οι κάτοικοι του δυτικού ημισφαιρίου της Γης (κυρίως στην Ευρωπαϊκή και στην Αμερικανική ήπειρο).

Η ισορροπία που παρατηρούμε στις φυσικές μεταβολές, στο φυτικό και στο ζωικό βασίλειο, μπορεί να μας εντυπωσιάζουν. Όμως το γενικευμένο φαινόμενο, η ζωή να επιβιώνει σκοτώνοντας άλλα είδη ζωής, κανένας λογικός άνθρωπος και ίσως κανένας ευαίσθητος δεν μπορεί να το προσπεράσει. Η ζωή στον πλανήτη Γη, πριν ακόμα να εμφανιστεί ο άνθρωπος, έχει ένα πολύ βίαιο και αιματοβαμμένο παρελθόν. Πολύ πριν από το φυσικό θάνατο, η πλειονότητα των ζωντανών οργανισμών μαζί και ο άνθρωπος πέφτουν θύματα ισχυρών δυνάμεων, από άψυχα και από έμψυχα σώματα. Ακόμα και αν υποθέσουμε, ότι ο Θεός έχει εξασφαλίσει την ανάσταση σε άλλους κόσμους δεν παύει να είναι μία τρομερή αδικία, οι ζωές να χάνονται με τόση ευκολία και αναισθησία. Δεν σκεπτόμαστε όπως ο Θεός, όμως δεν είμαστε τόσο τρελοί και ανόητοι για να αδιαφορούμε εμπρός στο φαινόμενο του τυχαίου και πρόωρου θανάτου. Κανένα θεϊκό σχέδιο και κανένας σκοπός δεν θα θέλαμε να στερήσει τη δική μας ζωή και των αγαπημένων μας, αφού εξάλλου η ζωή μας είναι τόσο μικρή και για λύπηση!

Όταν μία δοξασία, την οποία εύκολα μπορεί να την αμφισβητήσει με εύστοχες διαπιστώσεις ακόμα και ένας νεαρός, αυτή επιβάλλεται εκβιαστικά, καταπιεστικά ή καταφέρνει να γίνει αποδεκτή και να εξαπλωθεί, όχι με τη δύναμη της αξιοπιστίας και της θεωρητικής συνέπειας αλλά με την αδυναμία της άγνοιας των ανθρώπων, με τους πιο γελοίους και με τους πιο τραγικούς τρόπους, τότε δικαιολογημένα δημιουργείται αποστροφή για τη θρησκεία και αντίδραση.

Οι θρησκείες που είναι γνωστές διαμορφώθηκαν στην πορεία του χρόνου θεμελιωμένες επάνω σε ανθρώπινες διδασκαλίες, σε γραπτά κείμενα και σε λαϊκές παραδόσεις. Οι θέσεις που υποστηρίζουν και οι αρχικές απόψεις γύρω από τα σημαντικά ζητήματα της ανθρώπινης συμπεριφοράς, του νοήματος της Ζωής και του προορισμού του ανθρώπου, όπως εκφράστηκαν αρχικά δεν ήταν βασισμένες σε επι­βεβαιωμένες απαντήσεις για αυτά τα δύσκολα και μεγάλα ζητήματα, όπως επιχειρούν να δώσουν η Φιλοσοφία και η Επιστήμη. Δεν ήταν ακριβείς συλλογισμοί και απόψεις διατυπωμένες χωρίς κενά, με αποδείξεις, με συγκέντρωση πολλών επιχειρημάτων, με νεότερες επιστημονικές ανακαλύψεις, με την πιο εύστοχη απόδοση των νοημάτων, με πολλές εξηγήσεις. Δεν αναδείκνυαν νέα ζητήματα και δεν έθεταν νέα ερωτήματα με σκοπό την πιο πέρα αναζήτηση και γνώση.

 

άβουλοςΕπομένως, για να ακολουθήσει κάποιος μία θρησκεία  πρέπει να αποδεχτεί σαν αξιόπιστα όσα ειπώθηκαν ή γράφτηκαν από τους πνευματικούς ηγέτες της και να μην αμφιβάλει για τις καθοριστικές θέσεις της.

 

 

 

 

© copyright Κώστας Γ. Νικολουδάκης

Επιμέλεια-Σχεδίαση  2004 - 2016

 

Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ                     http://www.kosmologia.gr                      ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ

ΤΗΣ

 ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ SITE

clock

Καλύτερη εμφάνιση σε ανάλυση 1024x768px | οθόνη τουλάχιστον 17" | codepage windows-1253 (Greek) | IE v.6.0 +